گل اطلسی

کاشت و پرورش گل اطلسی ، نگهداری و مراقبت و …. + تصاویر زیبا

گل اطلسی Petunia x hybrida از خانواده Solanaceae دارای رقمهای یکساله و دائمی بوده و ومنشاء آنها قاره آمریکا است.

اطلسی پرپر حاصل دورگ گیری و اصلاح نژادی روی اطلسیهای کم پر بوده و گیاه بسیار جالبی است، چرا که رقمهای پرپر را میتوان با قلمه‌گیری نیز افزایش داد.

گل اطلسی Petunia به رنگهای سفید ، قرمز ، بنفش ، صورتی ، زرد ، آبی و ابلق دیده می شود .
بطور کلی اطلسی Petunia بارتفاع 10 تا 60 سانتی متر بوده و موقع گل کردن آن در هوای آزاد و معتدل و تا حدی خشک از خرداد الی آبان ماه می باشد .
اطلسی Petunia از لحاظ نوع گل به سه نوع کم پَر و پُرپَر و موج دار و از لحاظ ارتفاع بدو نوع تقسیم میشود :

 

1 ـ اطلسی های پاکوتاه ژاپنی ـ به ارتفاع 10 تا 15 سانتیمتر پُرگل و پُر شاخ و برگ می باشند .
2 ـ اطلسی های پابلند ـ که به ارتفاع 60 سانتی متر میرسند .
اطلسی های باکوتاه گلدرشت و پُرپَر برای حاشیه ها متناسب تر هستند ، زیرا اطلسی های پُرپَر که در این گروه قرار دارند در آخر تابستان شاخه هایش بلند شده و وسط بوته هایش خالی میشود و بدین ترتیب زیبائی اولیه خود را از دست میدهد .

اطلسی
گل اطلسی

گلدهی:

اطلسی از بهار تا پاییز گلدهی میکند. از زمان کاشت بذر تا گلدهی معمولا حدود ۳ ماه طول میکشد.

نیازها:

به خاک حاصلخیز به نسبت سنگین و محل آفتابی نیازمند است. از نظر دمایی دامنه زیادی را تحمل میکند. (کمینه دمای حداقل ۴ درجه مثبت ذکر میشود)‌ بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. حذف گلهای پژمرده باعث گلدهی بیشتر و طولانی شدن دوره گلدهی میشود.
قطع جوانه انتهایی موجب رشد شاخه‌های جانبی و پرشاخه شدن گیاه میشود. دما در گیاه اطلسی با گلدهی ارتباط داشته و در دماهای بالای ۲۰ درجه گلدهی بهتر از دماهای زیر ۲۰ درجه انجام میشود.
آبیاری در رشد اطلسی نقش مهمی دارد. آبیاری بیشتر رشد بیشتر.

تکثیر اطلسی:

همانطور که در بالا ذکر شد اطلسیهای معمولی با بذر تکثیر میشوند ولی اطلسی‌های پرپر بوسیله قلمه یا دورگ گیری با رقمهای معمولی تکثیر میشوند.
چرا که در رقمهای پرپر اندامهای جنسی گیاه به گلبرگ تبدیل شده‌اند و این گیاه توانایی تولید بذر را از دست میدهد. اصلاحگران برای بذرگیری از اطلسیهای پرپر، گرده‌ها را از اطلسی پرپر برداشته و روی پایه اطلسی معمولی گرده افشانی میکنند.
در ارقام ابلق نیز از قلمه گیری استفاده میکنند. قلمه گیری از رقمهای پرپر در اواخر تابستان انجام میشود (در ماسه مخلوط با خاکبرگ) و در طی پاییز و زمستان در گلخانه نگهداری کرده و بهار آینده بعد از رفع شدن خطر یخبندان در باغچه میکارند.

کاشت:

چون بوته اطلسی معمولا حجم پیدا میکند،‌ بوته‌ها را با فاصله حدود ۳۰ سانتیمتر از همدیگر میکارند.
بذرها را در محل پرنور باید کشت بفرمایید (روزانه حداقل ۶ ساعت نور دریافت کنند)، بوته‌ها ۲۰-۳۰ سالنتیمتر ارتفاع و ۲۰-۳۰ سانتیمتر پهنا پیدا میکنند. به دلیل حساسیت اطلسی به بیماریهای قارچی بوته‌میری بهتر است شبها پای گیاه آب نیایستد و آبیاری صبحها انجام شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه کودیاری با کودهای کامل ماهانه یا دو هفته یکبار توصیه میشود. برای جوانسازی بوته‌ها سربرداری گاه به گاه توصیه میشود.

حداقل زمان لازم برای انتقال نشاءها به محل اصلی از لحظه کاشت بذر معمولا ۶ هفته است. بذرها را در بسترهای دارای تهویه (متخلخل، و دارای بافت نرم و نفوذپذیر) پاکیزه، عاری از قارچها و آلودگیهای دیگر، به صورتی که همیشه مرطوب باشد کاشت بفرمایید. روی بذرها را نمیپوشانید (چون اغلب بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند). بوسیه سیستم مه‌پاش (میست) یا آبیاری از پایین گلدان آبیاری بفرمایید ولی آب اضافی از بستر باید خارج شود و گلدان غرق آب نباشد.  میتوان روی گلدان را با پوشش شیشه‌ای یا نایلونی پوشاند تا رطوبت حفظ شود. گلدان باید در محلی دور از نور مستقیم ولی با روشنایی کافی قرار داده شود. دمای بستر ۲۰ تا ۲۵ درجه برای جوانه زنی ایده‌آل است. در شرایط خوب جوانه‌ها در کمتراز یک هفته ظاهر میشوند.

وقتی جوانه‌ها ظاهر شدند پوشش نایلونی را بردارید، در طول جوانه‌زنی تنشهای محیطی به گیاهچه صدمه زیادی میزند و نباید اجازه بدهید محیط گرم و سرد شود یا بی آب بماند. پس از جوانه‌زنی گیاه را به محل پرنورتری منتقل نمایید. وقتی گیاه چهار برگه و بیشتر شد میتوانید از کودهای کامل بالانس شده مانند ۱۸+۱۸+۱۸ استفاده فرمایید.

آفات و بیماریها:

مهمترین مشکل در اطلسیها حساسیت به علف هرز سس (علف سرطان؛ علف هرز زرد رنگی که به شاخه‌های گیاهان پیچیده و از شیره گیاهی به صورت انگلی استفاده میکند). مشکلاتی با حشرات برگخوار، بیماریهای ویروسی مانند موزاییک توتون و موزاییک خیار، و بیماریهای قارچی در اثر رایزوکتونیا و اسکلروتینیا باعث ایجاد شانکر در پایین ساقه و نیز زرد شدن برگها میشود. ضدعفونی بستر میتواند جلوی بیماری بوته میری را بگیرد.

بطور کلی گل اطلسی موقعیت آفتابی ، خاک نسبتأ سنگین را میپسندد . خاک باید حتمأ تهویه و زهکش داشته باشد و لجنی نشود .
خاک حاشیه ای که در آن اطلسی می کارند باید همه ساله تعویض شود . کود پوسیده باید سه ماه قبل از کاشت با خاک مخلوط شود .
در مواقع گرم به اطلسی نباید آب داده شود بلکه صبح زود یا غروب به آن آب باید داد .
معمولا اطلسی در نقاطی که تابستانش سرد و مرطوب باشد عمل نمیآید که در این شرایط بوته قوی میشود و شاخه های بلندی ایجاد میکند ولی خیلی کم گل میشود .
بطور خلاصه محل گرم و آفتابی مختصری مرطوب و خاک حاصلخیز برای اطلسی مناسب است .
اطلسی گل درشت در تحت شرایط بد حساستر از اطلسی معمولی است .
بنابراین اگر بخواهیم اطلسی گل درشت را در نقاط آفتابی بکاریم باید به آن سایه بدهیم

منابع : bostane.ir – golestan-ali.com – mypersianforum.com

۱۵ دیدگاه برای “گل اطلسی – کاشت پرورش نگهداری + عکس”

  1. سلام.برگهای اطلسی چسبناک شده.لطفاعلت راتوضیح ونحوه بهبود ومبارزه احتمالی انرااعلام فرمایید ممنون

  2. ببخشید گل من وسطش گندیده و گل های اون نارس هستند یعنی نصف گل با رنگ و نصفش سبز است مشکل چیه؟
    روزانه چه مقدار اب بدم؟
    و به چه مدت در روز جلوی افتاب بزارمش؟

    تو رو خدا جواب بدید گلم داره نا بود میشه😭

    • سلام و احترام . هر وقت خاک گلدان خشک شد به اطلسی دوباره اب دهید . اگر گل اطلسی شما تا به حال در سایه بوده گذاشتن ناگهانی ان در افتاب شدید، باعث افتاب سوختگی می شود . گیاهتان را در هوای ازاد در مکانی که افتاب صبح گاهی را دریافت کند قرار دهید . اگر برای شما مقددور هست . قسمت گندیده را از گیاه کامل جدا کنید تا به قسمت سالم برسید .

  3. سلام در چه فصلی بذرها را باید کاشت؟!
    بهترین روش برای کاشت بذرها چیست (چون بذرها ریزند و دانه دانه کاشتن ان با فاصله ی سی سانتی که ذکر شد سخت است).
    خاک باید به گونه ای باشد که اب راحت در ان نفوذ کند یا به سختی؟(خاک باغچه من به گونه ای ست که موقع ابیاری؛ بعد از مدت اندک مثلا پنج دقیقه اثری از اب جمع شده در کرت ها نمیماند و در خاک نفوذ میکند)

    • سلام . به خاک های رسی با مواد معدنی زیاد ف چسبنده هستند و اب به راحتی در این خاک نفوذ نمی کند در مقایسه با ماسه که خاک سبک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه