میوه درخت عناب کم آبی

درخت عناب مقاوم به کم آبی و خشکی

درخت عناب مقاوم به کم ابی است با شاخه های کوتاه یا درختی به ارتفاع 6 تا 10 متر ،پوست تنه آن ناهموار چوب آن بسیار محکم و به رنگ قهوه ای است . گلهای عناب دوجنسی هستند . این گلها معطرند و به وسیله حشرات گرده افشانی می شوند  درخت عناب یا خرمای چینی در اغلب نقاط ایران می روید و محصول می دهد و با بیشتر آب و هوای مناطق ایران سازگار است. این درخت در برابر کم آبی بسیار مقاوم می باشد.عناب جزء درختان مقاومی است که قابلیت رشد در زمینهای کم آب وباکیفیت پایین رادارا بوده ودرطی دوران خشکسالی وپدیده سرمازدگی ازمعدود گیاهانی می باشد که خسارت بسیار اندکی را متحمل گردیده است.

آب و هوا : درختان عناب با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه به 6 تا 8 آبیاری در سال نیاز دارند،در ابتدای کاشت و در سال اول آبیاری هر 4 تا 5 روز و در سالهای بعدی هر 12 تا 15 روز صورت می گیرد ، در برخی مناطق کوهستانی گاهی درخت را در طول فصل رشد از 3 بار در سال بیشتر آبیاری نمی کنند نهال عناب مناسب برای کاشت باید جوان و دو ساله باشد و ارتفاع آن از 5/1 متر بیشتر نباشد تا در هنگام جابجایی نهال کمترین آسیب را ببیند. همچنین تنه آن قرمز رنگ باشد . سیاه ، خاکستری شیاردار نشان از سن بالا یا آب نخوردن یا ضعیف بودن نهال عناب است .

خاک مناسب عناب : درخت عناب نسبت به وجود گچ و ترکیبات آهکی نسبتاً حساس است و در این گونه خاک ها رشد کافی نمی کند و میوه دهی آن کاهش می یابد. خاکهای آبگیر را دوست ندارد و در زمینهای باتلاقی خوب نمی روید .ریشه آن نیاز به اکسیژن دارد و در کنار آبهای جاری بهتر نتیجه می دهد . این گیاه نسبت به شوری متحمل است و فقر غذایی خاک را تا حدودی تحمل می کند.PHخاک مناسب 4.5 تا 8.4 و بافت خاک شنی لومی می باشد .

نور مورد نیاز عناب : عناب را نمی توان در سایه کاشت کرد.این درخت برای رشد و تولید میوه به وجود نور مستقیم برای مدت حداقل 8-6 ساعت نیاز دارد.البته گاهی بیان شده است که مکان نیمه آفتاب حدود 5 ساعت نور مستقیم آفتاب در طی روز نیز برای رویش و میوه دهی این گیاه کافی است.

میوه های عناب :
میوه های عناب شفت ، بیضوی تا کروی به رنگ قرمز تیره یا متمایل به مشکی ، گوشت میوه سفید و شیرین مزه و خوراکی ، میوه گیاه بخش دارویی این گیاه را تشکیل می دهد این میوه به افزایش وزن بدن کمک میکند ، قدرت ماهیچه ها را زیاد نموده و بنیه بدن را افزایش میدهدِ.تصفیه کننده خون بوده و به هضم غذا کمک میکند .عناب در درمان نامرتب بودن ضربان قلب ،خستگی اعصاب ،عرق شبانه وتعرق زیاد بدن استفاده میشوند .

 

تکثیر و کاشت عناب :

تکثیرعناب به وسیله جابجایی پاجوش ها ،کاشت بذر ،قلمه ،خواباندن هوایی می باشد .بهترین راه زیاد کردن درخت عناب ،‌ جابجایی پاجوشهای ریشه دار است. زیرا مطمئن تر خواهد بود. در هر سال یک درخت بزرگ ( درختان مادر ) ، دهها پاجوش قابل جابجایی دارد.

فاصله درختان عناب از یکدیگر بسته به این که درخت به چه منظوری کاشته می شده فرق می کند. اگر هدف به دست آوردن میوه باشد باید نهالها چهار تا پنج متر دور از یکدیگر نشانده شوند. بهترین کود همان کودهای یک ساله حیوانی می باشد که در پاییز روی زمین می پاشند سپس فاصله بین درختان عناب را شخم می زنند تا کودها با خاک مخلوط شود. در حدود اردیبهشت ماه کمی کود سفیدشکری ( اوره ) نیز مفید است ، که پس از کودپاشی ، آبیاری مفصلی را می طلبد.

میوه درخت عناب کم آبی
میوه درخت عناب

خواص دارویی و درمانی عناب

عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند، سبب روشنی پوست شده و از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. چای عناب دارای ماده ضدسرطانی “ساپونینز” است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می ‌شود. این در حالی است که از جوشانده برگ عناب، برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌ شود. این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ ای مواد معدنی است. همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است.
مزاج عناب از نظر طب قدیم معتدل و به اعتقاد ابوعلی سینا کمی سرد است و حرارت بدن را فرو می نشاند و تب بر خوبی است. علاوه بر این حاوی “پکتین” به عنوان فیبر محلول مؤثر در کاهش چربی و قند خون است. محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است.
در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب به خصوص در فصول سرد سال برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. عناب به دلیل داشتن لعاب، نرم کننده سینه و ضد سرفه است و چای یا جوشانده آن گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می کند و برای جلوگیری از التهاب و آبریزش بینی توصیه می شود.
عناب خواب آور و آرام بخش اعصاب است و بی خوابی و خستگی شدید را برطرف می کند، مقوی سیستم ایمنی بدن است و برای تقویت مغز و حافظه مفید و عامل مهار کننده افزایش قند و فشار و اوره خون بوده و به سبب داشتن فیبر محلول، در کاهش چربی خون مؤثر است
عناب یکی از میوه هایی است که در درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب مفید است. به گفته محققان عناب مقوی دستگاه گوارش و هضم کننده غذا و ضد نفخ است.
همچنین این میوه قدرت ماهیچه ها را زیاد می کند و بنیه بدن را افزایش می دهد. عناب ملین بوده و تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست به اثبات رسیده است، به گونه ای که توصیه شده است که افراد هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و میل کنند. (ایمنا)

منابع :  – http://qudsonline.ir – nargil.ir – bostane.ir

  • bostane
  • اردیبهشت 8, 1397
  • 6381 بازدید

۳ دیدگاه برای “کاشت و پرورش درخت عناب مقاوم به کم آبی و خشکی”

  1. سلام ما در زمستان عناب مرغوب کاشتیم ولی عنوز سبز نشده ،دلیل خاصی داره؟ کی باید جوانه بزنه؟ شاخه ها هنوز تر هستند و خشک نشدند ولی برگ ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه