بنجامین

کاشت ، تکثیر ، پرورش و نگهداری بنجامین ( BENJAMINA )

گیاهی بسیار زیباست از خانواده انجیر ( موراسه ) که برگ های کوچک با رنگ سفید و سبز به صورت ابلق در آن دیده می شود. شاخه ها حالت آبشاری و برگ های آن به شکل بیضوی و نوک تیز می باشند .برگها هنگام جوانی سبز روشن هستند و به مرور به رنگ سبز تیره در می آیند.معمولاً بنجامین را به دلیل حساسیت بالا و مقاومت کم در برابر عوامل محیطی روی فیکوس بنجامین پیوند می زنند تا مقاومتر شود که در صورت مشاهده برگ های سبز یکنواخت بهتر است قطع شوند تا گیاه ابلق بهتر رشد کند.
فیکوس بنجامینا (انجیر گریان) که بومی هندوستان است، چنانچه در شرایط مساعد محیطی قرار بگیرد گیاهی است که به سرعت محیط را از آن خود می کند و به سایر گیاهان اجازه رشد نمی دهد. در واقع بزرگترین درختی که در جهان وجود دارد نوعی فیکوس است که در هند واقع شده و مساحتی حدود 2 میلیون متر مربع را در بر گرفته است!

نیازها ( نگهداری و مراقبت از بنجامین )

نور مورد نیاز بنجامین :به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند (معمولاً بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ های گیاه آفتاب نتابد و برگ ها در سایه ( نور کامل ) باشند. یکی از مهمترین عامل ریزش برگها کبود نور است.

نکته :چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ های آن ریزش می کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.

هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

بنجامین فیکوس ابلق
بنجامین ابلق

 

دما :حداقل درجه حرارت در زمستان 15 و در تابستان حداکثر 24 درجه. در زمستان حتماً باید در اتاق در مکان آفتاب گیر نگهداری شود (نسبت به سرما حساس است) .

نحوه آبیاری بنجامین : در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود ( باید به اندازه یک انگشت در زیر خاک را بازدید نمود، اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد ). معمولاً در خانه ها به دلیل عدم رعایت این مسئله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می رود. بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید  ممکن است باعث ریزش برگ های گیاه شما شود.

خاک :خاک جنگلی یا مخلوطی از خاک برگ ، خاک معمولی و ماسه برای فیکوس مناسب است.بهترین خاک کمپوست ( خاکبرگ ) یا کود حیوانی یا خاک لوم است [مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده ) ] .

تکثیر و ازدیاد بنجامین :تکثیر این گیاه در آپارتمان مشکل است؛ برای تکثیر از قلمه هایی که حداقل یک برگ همراه دارد استفاده شود. فیکوس بنجامین را میتوان از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کرد. البته این کار صبر و حوصله فراوان می خواهد. قلمه ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر با قیچی باغبانی جدا کنید و در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و تک تک در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی خاک برگ  کمپوست مخصوص بذر و قلمه  قرار دهید و با کیسه پلاستیکی بپوشانید. این در صورتی است که محیط خیلی خشک باشد. افتادن ناگهانی برگ، علامتی برای روبه نابودی رفتن یا و اشکالی در عمل تکثیر است. اگر ریشه دهی سالم و مناسب انجام شد، قلمه ها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.

 

تکثیر و آفت های بنجامین
بنجامین

توضیح دوم نحوه قلمه زدن بنجامین :
از ساقه نیمه چوبی گیاه می توان قلمه‌هایی با میانگره های کوتاه که 20-15 سانتیمتر طول، به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارند تهیه کرد. منظور از ساقه نیمه چوبی ساقه ای است که سبز و تازه نباشد اما هنوز نیز انعطاف خود را حفظ کرده و چوبی نشده باشد. برش را برای جدا کردن قلمه از گیاه مادری در زیر یک گره بزنید(گره منطقه اتصال برگ به ساقه است).

برگهای موجود در یک دوم قسمت پایینی قلمه را جدا کنید اما باقی ماندن حداقل یک برگ بر روی قلمه ضروری است و حداکثر نیز تعداد 4-3 برگ قابل قبول است . توجه داشته باشید که هر مقدار تعداد برگها بیشتر باشد خطر از داست دادن آب از قلمه نیز بیشتر است و این مسئله به پژمردن و خشک شدن قلمه ها کمک می کند. اما تمامی برگها را نیز نمی توان حذف کرد زیرا وجود برگ برای ریشه زایی قلمه ها ضروری است.

بهترین زمان گرفتن قلمه در فصل تابستان است از مخلوط پیت موس+پرلایت (به مقدار مساوی) می توان برای کاشت قلمه ها استفاده کرد. ابتدا مخلوط کاشت را به خوبی آبیاری کنید تا خیس شود و سپس مدتی صبر کنید تا آب اضافه خارج شود و سپس برای کاشت قلمه ها استفاده کنید. بکارگیری هورمونها (پودرهای) ریشه زایی به ریشه زایی قلمه این گیاه کمک می کند.

نکته : گلدان حاوی قلمه را می توان با پلاستیکی شفاف پوشاند تا حفظ رطوبت در اطراف قلمه ها بیشتر شود . البته بهتر است که روزانه به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را برداشت تا مانع از شیوع بیماری های قارچی به دلیل رطوبت بالای محیط شویم اما مابقی روز بهتر است که پلاستیک بر روی قلمه ها باشد.

گلدان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید و در این مدت دمای 21 الی 26 درجه سانتیگراد مناسب است. سعی کنید تا بستر کاشت هرگز خشک نشود و به شکل منظم به آن آب دهید. اگر شرایط مساعد باشد شکل گیری ریشه ها حدود دو تا سه هفته طول می کشد و بعد از حدود 8 هفته می توان نسبت به انتقال گیاهان جوان به گلدانهای جدید اقدام کرد.

ریشه زایی قلمه بنجامین در آب : می توانید قلمه بنجامین را در مخلوط اب و دارچین نیز ریشه دار کنید . وو بعد به گلدان انتقال دهید. قلمه را تا ریشه زایی کامل و استقرار موفق در گلدان در سایه نگهداری کنید.  دارچین از بروز مرگ ناگهانی گیاه که در اثر حمله قارچ های مضر صورت می گیرد گرفته می شود.

عمل خوابانیدن هوایی و همچنین پیوند نمونه‌هایی که برگهای ابلق دارند بر روی نمونه‌هایی با برگهای سبز رنگ از دیگر روشهای تکثیر این گیاه است.زیرا نمونه هایی که برگ معمولی و سبز رنگ دارند سیستم ریشه ای نستبا قوی تری نیست به نمونه های با برگ ابلق دارند بنابراین پیوندک را از انواعی که برگسار با رنگ مورد نظر دارند تهیه می کنند و بر روی پایه ای معمولی پیوند می زنند. با این عمل علاوه بر داشتن گیاهی با تاجی با رنگ ابلق میتوان نسبت به تهیه گیاهانی کوتاه قامت نیز اقدام کرد.از روشهای مختلف پیوندزنی در این مسئله استفاده می شود.

تکثیر و آفت های مهم بنجامین

 

آفت ها و بیماری ها و درمان بنجامین فیکوس :


برگهای فیکوس، رنگ پریده شدند و لکه های قهوه ای زیر برگها و روی ساقه وجوددارند:
با یک حشره کش نفوذی لکه ها را خیس کنید تا هر دو هفته یک بار، گیاه را سمپاشی نمائید تا علایم برطرف گردد.

لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگهای بنجامین نشانه بیماری قارچی روی بنجامین فیکوس است. لکه های موجود را با آب و صابون خیس کنید.

زرد شدن و ریختن برگ بنجامین : آبیاری زیاد از حد و باتلاقی شدن خاک، برگها را زرد کرده ومی ریزاند . آبیاری را کمتر کنید اجازه دهید ما بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود.

تار عنکبوتی شدن سطح زیر برگها هم حاصل فعالیت کنه قرمز می باشد. با سمپاشی توسط کنه کش و یا حشره کش نفوذی ، علایم رابر طرف کنید
هوای گرم و خشک محیط، می تواند باعث خشکی و شکنندگی برگها شود.

برگهای جدید ریز هستند:  یا گلدان را بزرگتر کنید یا به تغذیه مصنوعی و کود دهی بپردازید.

ریزش برگ بنجامین : اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می‌کنند احتمالا نور کم است، گلدان را به روشنایی ببرید. کم‌آبی هم موجب این عارضه می‌شود، پس آبیاری را منظم کنید. بعضی مواقع سردشدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است . هر گونه شوک محیطی می تواند باعث ریزش برگ ها شود.

نکته :اگر بخواهید برگ‌ها همیشه براق باشند ماهی یک‌مرتبه باید برگ‌ها را شست‌وشو داد و این‌کار بوسیله اسپری مخصوص براق کردن برگ‌ها انجام می‌شود.

نکته : برای اشخاصی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند نگهداری بنجامین توصیه نمی شود زیرا گیاه خیلی حساسی است. بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ های آن ریزش می کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند و یا برگ های بنجامین ریزش می کنند . با تغییر شرایط محیطی ریزش برگ بنجامین عادی هست . بهتر است بعد از ریزش برگ گیاه خود را هرس کنید و از ان به خوبی مراقبت کنید تا دوباره جوانه های جدید بزند.

بونسا بنجامین : بنجامین را می توان با هرس ریشه و ساقه به صورت بونسا نیز پرورش داد .

بونسا بنجامین فوکوس
بونسا بنجامین

منابع :

MGONLINE.COM – ANZALIFLOWERS.PERSIANBLOG.COM – SHARGHNEWSPAPER.COM – golestan-ali.com – tebyan.net- bostane.ir – nargil.ir

«پرورش گل در باغ، خانه، آپارتمان» نوشته مهندس حسن حسنی زاده

 

۱۹ دیدگاه برای “پرورش و نگهداری بنجامین”

  1. با سلام ، وقتی بنجامین خیلی سرحال و سالم خود حرص کردم یک شاخه از آن را در آب گذاشتم و ریشه کرد بعد از مدتی آنرا در گلدان کاشتم الان حدود یک سال است که سیز است ولی اصلا رشد نمی کند . و بتازگی یک شاخه کوچک را هم در آب گذاشتم و ریشه داده . چکار بکنم که اینها درست کاشته و رشد کنند از راهنمایی شما متشکرم

      • سلام و احترام . عدم رشد بنجامین جدیدتون می تونه به خاطر کیفیت پایین خاک یا شرایط دما و نور باشه … البته توجه داشته باشید تا گیاه بخواد رشدش را شروع کنه در ابتدا باید ریشه خود را کامل کنه …

  2. گیاه بنجامین را ۵سال است در خانه دارم ولی برگهای آن کم است و بیشتر رشد طولی دارد چگونه آن را ژر برگ و از عرض گسترش دهم؟

  3. سلام گل بنجامین من بعدتغییر مکانش کلن برگاش ریخته وحتی دوتاازبهترین شاخهاش خشک شده ولی شاخه اصلیش جوانه وحتی برگ داده بودولی دوروزشده که جونه وبرگاش جم شده ومیریزه وازاون بدترساقش حالت خشک شدن گرفته حتی ازتمام نظر من بهش رسیدم.وحالامن بایدچکار کنم.ایا امکانش هست بعدازمدتی برگ بده یاازاتاق بندازمش بیرون چون نمای خوبی نداره

    • با سلام و احترام بنجامین بسیار به تغییرات محیط حساسه بعد از تنش محیط مقداری از برگ هایش می ریزد و دوباره برگ نو می زند و این عادی هست . هر بار بعد از خشک شدن پای گلدن به گیاه خود اب دهید. شاخه های خشک شده را ببرید

    • سلام اگر ساقه اصلی هنوز رطوبت داشته باشه بله . اون را در مکان ثابتی قرار دهید و خیلی محیط ان را تغییر ندهید

  4. سلام.من یه گل بنجامین ابلق حدود۱۰ساله نگهداری میکنم.البته سی نوع گل طبیعی دارم که همشونو خودم تکثیر ونگهداری میکنم.سوالم اینه که برگهای بنجامینم از قسمت پایین ریخته وفقط سمت بالاش پر برگه.حالا میخوام تکثیر کنم میترسم خشک بشه.لطفا راهنماییم کنید چطور قلمه کنم تا خشک نشه.ممنون

  5. سلام من چندساله بنجامین ابلق دارم ،یک ماهی میشه برای اولین بار دیدم بین برگاش چیزای مثله میوه داره ؛و داره بیشترهم میشه ؛میوه هایی اندازه هسته گیلاس،سبز رنگ و نرم که دوتا دوتا چسبیده ان‏!تا حالا نشده بوداینا چی هستن؟اگر ممکنه جوابو لطفا ایمیل کنید پاسخ : میوه گیاه شما هستن که موجب زیبایی بیشتر گیاه می شود . جای نگرانی وجود ندارد تصویر نمونه ای از این گیاه در این پست وجود دارد

    • میوه گیاه شما هستن که موجب زیبایی بیشتر گیاه می شود . جای نگرانی وجود ندارد تصویر نمونه ای از این گیاه در این پست وجود دارد

  6. با سلام . به مدت دو ماه است که گل بنجامین را خریداری کرده ام و گلدان و کودش را هم عوض کرده ام. ولی مدتی است که برگ های آن زرد و خشک شده و می ریزند. لطفا راهنمایی خود را هر چه سریع تر به ایمیلم ارسال کنید. متشکرم.

    • سلام به احتمال زیاد د بنجامین رو در جلوی مستقیم نور خورشید گذاشتین درخت بنجامین به نور غیر مستقیم نیاز داره

  7. سلام سه ماه پیش یک بنجامین تمام سبز خریدم بعد از ده روز ریزش برگ گرفت حالا بیشتر برگ هاش ریخته تازگیا جوونه هم زده ولی اونها هم می ریزه قبلا در خاکش مقداری خاک کمپوست اضافه کردیم دو سه بار کود آهن هم دادم برگهاش زرد نمی شه ولی می افته بلندترین شاخه خشک شد و ما اونرو چیندیم . حالا چیکار کنیم ؟ هفته ای یک بار آب می دهیم. .

    • با سلام و احترام بنجامین بعد از تعویض محیط مقداری از برگ هایش می ریزد و دوباره برگ نو می زند و این عادی هست . به گیاه خود کود اضافه ندهید و هر بار بعد از خشک شدن پای گلدن به گیاه خود اب دهید.

    • سلام احتمالا کم اب هم شده…چون جاش عوض شده ریزش برگ طبیعیه فقط برای برگاش اب اسپری کنید نزارید زیاد محیط اطرافش خشک باشه…اب سرد هم ندیدبهش تادچارتنش نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه