تکثیر و تعویض گلدان کاکتوس

پرورش و مراقبت از کاکتوس کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

 

استروفیتوم نام چهار گونه کاکتوس آمریکای شمالی است که همگی در مکزیک کشف شده اند و برخی از آنها در ایالات متحده آمریکا نیز به چشم می خورند. این کاکتوس ها که به زیبایی که دارند مشهور هستند، در بین افرادی که از کاکتوس های خانگی مراقبت می کنند نیز به خاطر عادات گلدهی خود محبوب و معروف می باشند؛ گل های آنها معمولا سفید یا زرد است. آستروفیتوم بدنه مجزا و انفرادی دارد. برخی از کاکتوس های کلاه اسقفی نیز خال های سفید مشخصی روی بدنه خود دارند. بسیاری از این کاکتوس ها بسیار ارزشمند هستند: برای مثال، کاکتوس آ. آستریاس و به ویژه نژاد “سوپر کابوتو” بسیار مورد توجه ژاپنی ها می باشد. هرچند، پرورش و تکثیر آنها بسیار دشوار بوده و معمولا برای تکثیر، آنها را روی اکینوپسیس پیوند می زنند تا بهترین نتیجه به دست آید؛ اغلب باغبان ها به پرورش آ. اورناتوم و آ.میریوستیگما علاقمند می باشند که هردو دارای ارزش بسیار بالایی می باشند.

پرورش و مراقبت از کاکتوس کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

آستروفیتوم ها پوشیده از نوارهای آئروئیلهایی است که از آنها تیغ های تیزی که به رنگ طلایی یا سیاه است بیرون زده اند. این گیاهان معمولا رشد بسیار کندی دارند و با اینکه گونه های بالغ آنها واقعا خیره کننده می باشند، رسیدن گیاه به آن مرحله می تواند سالها طول بکشد. هرچند گل های زیبای این کاکتوس که از قسمت بالایی ظهور می کنند، واقعا دوست داشتنی هستند و اگر به درستی از این کاکتوس ها مراقبت شود، در میان زیباترین و چشم نوازترین گونه کاکتوس های آمریکای شمالی می باشند.

تعویض گلدان کاکتوس کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

شرایط رشد آستروفیتوم ها

نور: محیط بسیار آفتاب گیر، با ساعت هایی در هر روز زیر نور مستقیم خورشید

آب: آستروفیتوم ها محیط های خشک با آبیاری پراکنده طی تابستان و آبیاری بسیار کم طی زمستان را می پسندند. در طول فصل رشد، به طور نامنظم به گیاه آب بدهید.

دما: این گیاهان دمای بالا و بیشتر از هفتاد درجه را طی تابستان می پسندند و بعد از آن دوست دارند زمستان های معتدل تر و خنک تری را سپری کنند.

گل دهی کاکتوس کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

خاک: خاک معمولی کاکتوس برای پرورش این گیاه مناسب است. بهتر است این خاک حاوی مقادیری لوم یا پیت باشد.

کود: طی فصل رشد، کود رقیق و متعادلی با ترکیب 20-20-20 را با آب کرده به گیاه بدهید.

تکثیر: کاشت بذر  آستروفیتوم ها

این گیاهان با بذر تکثیر می شوند و بذر آنها شکننده و ظریف است: پیش از کاشت با آنها با ملایمت برخورد کنید. این بذرها همچنین ماندگاری نسبتا کوتاهی دارند و پس از برداشت باید به سرعت کاشته شوند تا برای ریشه دهی فرصت مناسبی در اختیار داشته باشند. وقتی آنها را کشت می کنید، دقت کنید که از خاکی استفاده کنید که به خوبی هوادهی شده باشد، سپس بذرهای تازه برداشت شده را در این خاک قرار دهید تا به جذب رطوبت و گرما توسط بذر کمک کنید. خیساندن بذرها پیش از کاشت نیز می تواند به رشد بهتر آنها کمک کند.

رشد و کاشت کاکتوس کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

تعویض گلدان آستروفیتوم

گلدان این گیاه را به طور منظم تعویض کنید تا بهتر رشد کنند. آستروفیتوم ها باید در ابتدای هر فصل رشد تعویض گلدان شوند تا بهترین نتیجه حاصل شوند. به این ترتیب این گیاهان می توانند به میزان دلخواه رشد کرده و به ظاهر مطلوب برسند. پیش از تعویض گلدان، دستان خود را بپوشانید تا خارهای گیاه در دستان شما فرو نشود و سپس با یک حرکت گیاه را از گلدان خارج کنید، سپس آن را در گلدان بزرگ تری قرار داده و اطراف آن را با خاک بپوشانید. وقتی گیاه در گلدان جدید قرار گرفته است، بیش از حد کود و آب به گیاه ندهید چرا که هرگونه مزاحمتی برای گیاه می تواند بسیار آسیب زا باشد.

 کاکتوس زیبا کلاه اسقفی یا استروفیتوم (Astrophytum)

تنوع گیاهی

چهار گونه آستروفیتوم وجود دارد و معروف ترین گونه آن احتمالا آ. میریوستیگما می باشد که خال های سفید روی بدنه خود داشته و می تواند تا 8 اینچ ارتفاع داشته باشد. گونه بزرگ تر این نوع کاکتوس، آ. اوناتوم می باشد که آن هم بیشترین سرعت رشد را در میان گونه ها داشته و گفته می شود تا 3 فوت ارتفاع نیز می رسد. ارزشمندترین، نایاب ترین و سخت ترین گونه این نوع نیز آ. آستریاس می باشد که فقط تا قطر چهار اینچی رشد می کند.

انواع کاکتوس استروفیتوم (Astrophytum)

نکات بیشتر

آستروفیتوم ها گیاهان قوی نبوده و نیاز به مراقبت ها و صبر زیادی دارند تا به ظاهر مورد نظر برسند. طی فصل رشد به طور منظم به گیاه آب و کود داده و به طور سالانه گلدان گیاه را تعویض کنید تا فضای کافی برای رشد در اختیار داشته باشند. این گیاهان به گذراندن زمستان های خشک و معتدل نیاز دارند و برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها، اصلا بیش از اندازه به گیاه آب ندهید. اگر مراقبت های لازم از گیاه به عمل آید، وقتی به بلوغ می رسند گل های بسیار زیبایی می دهند. مراقب آفت های متداولی مانند شته و فلس فلس شدن گیاه باشید. همچنین می توانید با استفاده از سموم دفع آفات سازگار با محیط زیست نیز از وقوع این بیماری ها جلوگیری کنید.

 

منابع : myboostan.comthespruce.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه