کاشت و تکثیر یاس رازقی

   پرورش گل یاس رازقی

 گل یاس رازقی با نام علمی  (Jasminium Pubescens) و از خانواده  اُلئاسه(OLEACEAE ) گیاهی است بالارونده با گل های سفید و کوچک که بسیار معطرند. این درختچه زیبا و زیتون از یک خانواده  هستند. معمولاً رازقی را در کنار آلاچیق ها و دیوارهاو نرده ها یا کنار درهای ورودی می کارند تا در فصل گل از عطر گل هایش استفاده کنند.

 

رازقی در تابستان به گل می نشیند و خانه شما را معطر میکند. در مناطقی مثل نواحی شمال کشور در فضای باز به آسانی رشد می کند، امااز آن جایی که نسبت به سرمای زمستان حساس است در نواحی سرد باید در گلدانکاشته شود و در زمستان به داخل ساختمان منتقل گردد.اضافه کردن مکمل هایغذایی در فصول گرم به گلدهی رازقی کمک می کند.از اوایل پاییز تا اوایلبهار هر وقت که فرصت داشتید می توانید به انتقال و کاشت نهال رازقی اقدام کنید. اما تکثیر آن را باید در بهار انجام دهید.

پرورش و نگهداری یاس رازقی
پرورش و نگهداری یاس رازقی

 

نگهداری و مراقبت از گل یاس رازقی

خاک مناسب :
چون گلهای رازقی و یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند ، خاکگلدان آنها باید بکلی فاقد مواد آهکی باشد.
در مناطق پرورش این گلها تناسب خاک گلدانها بقرار زیر است :
خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳ قسمت ، شن شسته شده ( ماسه )  ۲ قسمت ،خاک معمولی باغچه ۱ قسمت .

ابیاری :

دفعات آبیاری به مقتضای فصل و درجه حرارت محیطفرق می کند . درتابستان بویژه در موسم گل دادن باید روزی یکبار به آن آبداد . حتی آبی که به آنها داده میشود نیز نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد . علاقمندان پرورش این گلها در تهران وشهرستانهای مرکزی می توانند برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی وقلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاریآب را روی آن بریزند .

 

کود دهی :

 موقعی که غنچه گلها ظاهر می شود حتمأ باید بپای بوته کودداد . بهترین کود طبیعی که باغبانان با تجربه مصرف می کنند ، شیره کودگوسفندی است و طرز تهیه آن بدین طریق است که ۲ الی ۳ قاشق سوپخوری شیرهکود را پس از بهم زدن بپای هرگلدان می ریزند . در محلهائی که تهیه کودطبیعی دشوار است ، مصرف کود شیمیائی مخلوط سولفات آمونیم و فسفات آمونیمبه نسبت ترتیب سه و یک و بقدر یک قاشق غذا خوری در هر دو هفته از اواسطبهار به بعد توصیه می شود .

کاشت و تکثیر یاس رازقی
یاس رازقی

نحوه ازدیاد  :  و تکثیر یاس رازقی
گل رازقی و یاس رازقی را معمولا از طریق خوابانیدن شاخه ، قلمه زدن وکشت پاجوش زیاد می کنند .وممکن است آنها را با پیوند نیز زیاد کرد .
خوابانیدن شاخه:
برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوتهقرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شدهقرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. لازم است هرسرشاخه شامل دو یا سه جوانه باشد. معمولاً یک ماه و نیم به طول می انجامدتا شاخه های خوابانیده شده کاملا ریشه دار شوند. برای سرعت بخشیدن به ریشه زاییشاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که بایددر ماسه قرار گیرد با نوک چاقو خراش بدهیم. بعد از اینکه ریشه ها تولیدشدند شاخه را از پایه مادری جدا می کنیم. نهالهای جوان ریشه دار را درون گلدانهای حاوی خاک مناسب بکارید.

 

تکثیر یاس رازقی با قلمه :
قلمه ها را باید در بهار قبل از باز شدن چشمها و رویش جوانه ها ازشاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یکهفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه رامرطوب نگهداشت . در پایان هفته هر ساقه رابه چند قطعه به طول ده تا بیست سانتی متر تقسیم می کنیم. قلمه هایی راانتخاب کنید که دارای سه تا چهار جوانه باشند، این قلمه ها بابد حداقل بهمدت 6 هفته در ماسه کاشته شوند. قلمه های کاشته شده را در سایه قرار دهیدو همه روزه به آنها آب بدهید. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی یاباغچه منتقل کنید.

 

کاشت و تکثیر یاس رازقی
کاشت و تکثیر یاس رازقی

تکثیر یاس رازقی از راه پیوند :
گل رازقی و یاس رازقی را می توان بوسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا)  نیز زیاد کرد . در بهار با پیوند شکمی یا مجاورتی و در پائیز پیوندشکافی بهتر است . حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توانتقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و یاس رازقی بهخاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس میتوان از زحمت تهیه خاک هوموس رهائی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد .

 

منابع :

http://www.hawzah.net

http://farshadpileste.blogfa.com

http://armiranian.persianblog.ir

۹ دیدگاه برای “تکثیر و کاشت گل یاس رازقی با جزئیات”

  1. سلام من یه یاس ۴ساله دارم و عاشقشم شاید بنظرتون مسخره بیاد ولی باهاش حرف میزنم نوازشش میکنم بخش مهمی از زندگیمه متاسفانه مریض شده و هر کاری کردم بی نتیجه بوده هر بار بعد از شستشو و سمپاشی یه مدت خوبه ولی باز مریضیش برمیگرده. لطفا اگه میدونین راهنماییم کنین قسمت بندها و برگهاش چیزی شبیه تار عنکبوت میپوشونه و بعد برگ خشک میشه الان تعداد برگاش خیلی خیلی کمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه