کاشت بذر انواع سبزی و صیفیجات در گلدان و باغچه ( در خانه و آپارتمان )

همین که شما در حال خواندن آموزش کاشت سبزی و صیفیجات هستید نشان دهنده این هست که فرد با ذوقی هستید . به جای آن که راحت سبزی خود را از بیرون خرید کنید به دنبال ان هستید که سبزی خود را تولید کنید . درست است ک این کار قدری زحمت دارد اما به شما قول میدهم که لذت  و تاثیر شگفت انگیز روحی پرورش سبزیجات هدیه شما هست  . پس با سایت بوستان همراه باشید .

ابزار مورد نیاز سبزی کاری :

بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب ( اگر شما باغچه دارید که چه بهتر ) ، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند.

قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که خوب رسیده باشد. سعی کنید در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا با مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید و بذر خود را نیز تولید کنید .

بستر یا گلدان مناسب :   خوشبختانه بذر بیشتر سبزیجات در هر شرایطی پرورش می‌یابد اگر شما باغچه دارید که چه بهتر در غیر این صورت می توانید از جعبه‌های چوبی، سطل‌های پلاستیکی، گلدان‌های بزرگ و کوچک، انواع ظروف مایع ظرف‌شویی و حتی بطری‌های نوشابه خانواده استفاده کنید. نکته مهم، عمق گلدان و آبیاری به موقع و تنظیم برنامه کوددهی آنها است.

بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا دو روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. معمولا برای بذر سبزیجات 12 تا  24 ساعت کفایت می کند .

کاشت سبزی و صیفیجات در گلدان در آ
کاشت سبزی و صیفیجات در گلدان

خاک برای سبزی : اگر باغچه دارید خاک باغچه را با بیچه زیر رو کنید کلوخ ها را نرم کنید و سنگ ها و علف های هرز را از خاک جدا کنید. اما برای کاشت در گلدان خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم.

زهکشی چیست ؟ خارج کردن آب اضافی از زمین یا می‌باشد . یعنی وقتی شما به گلدان آب می دهید اب اضافی از ته گلدان خارج شود .

خاک مناسب جهت کاشت در گلدان : جهت خاک سبزی زیاد نیاز نیست حساس باشید . با این حال خاک ساده و مناسب می تواند مخلوط مساوی خاک باغچه و خاک برگ به جای خاک برگ می توانید از کود حیوانی پوسیده نیز استفاده کنید . جهت خاک گلدان خاک باغجه را نیز الک کنید  .

کاشت بذر :

بعد از اینکه خاک را  در باغچه و چه داخل گلدان با بیلچه یا هر چیزی که در دست دارید زیر و رو کردید، بهتر است که خاک کمی نم داشته باشد ولی خیس نباشد که کار را برایتان سخت کند . می توانید چند روز قبل از کشت خاک را ابیاری کنید تا موقع کشت خاک نم دار باشد.

بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. بذرهای سبزیجات را در دست گرفته و روی خاک بپاشید.
می توانید بذر ها را منظم و  ردیفی یا با فاصله کشت کنید و یا اینکه درهم کشت کنید و بعد از جوانه زدن سبزی ها را تنک کنید ( بیرون آوردن جوانه ها در جاهایی که تراکم زیاد هست )

نکته : بذر سبزی باید چقدر زیر خاک باشد ؟  باید روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .البته ممکن است عده ای در این قسمت به مشکل برخورد کنند که می توانند از روش زیر نیز استفاده کنند .

نکته : برای آنکه اذیت نشوید و با ابیاری بذر ها حرکت نکنند و در یک جا جمع نشوند و یا زیاد زیر خاک بروند و یا بیرون از خاک بیایند می توانید  بعد از اینکه بذرها پاشید شد یک پارچه یا گونی یا روزنامه روی گلدان پهن کنید  طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید.این کار را ادامه دهید  تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند . بعد روزنامه را بردارید اما بلافاصله در نور مستقیم افتاب قرار ندهید .

آموزش کاشت بذر سبزی
آموزش کاشت بذر سبزی

کاشت ساده : عده ای خیلی راحت سبزی می کارند به این صورت که بذر ها را فقط روی سطح خاک می پاشند و خاک را ابپاشی می کنند . یا اینکه بذرهای سبزیجات را در دست گرفته و روی خاک بپاشید و بعد با دست خاک سطحی را منظم و با احتیاط به هم می زنند تا بذر ها یک جا انبار نشوند و مقداری هم زیر خاک بروند . و بعد اب پاشی می کنند .

بذرها خود به خود در خاک جابجا شده و به اصطلاح جا می افتند

در کاشت ساده  اگر ابیاری منظم باشد و به موقع باشه و حشرات و مورچه بذر را میل نکنند مشکلی در کاشت به وجود نمی یاد .

آبیاری سبزیجات بعد از کشت :  بعد از کاشت با آبپاش یا با هر چیز دیگری خاک را آبیاری کنید . هر وقت که خاک باغچه یا گلدان رو به خشکی رفت ( کمی نم دار ) دوباره با آبپاشی کنید  البته دقت کنید  وقتی خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و ممکن است از بین بروند.

نور مورد نیاز در باغچه و آپارتمان : تا قبل از جوانه زدن بذرها گلدانی که در خانه دارید احتیاجی به نور ندارد ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور را تامین کنید.و گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می‌توانیم از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنیم

هرس کردن سبزی : وقتی که جوانه ها رشد کردن و ۸ تا برگ دادن دو تا برگ کوچولوئی که تازه در امده و در سر ساقه قرار دارد را به آرامی بکنید این کار باعث می شود که از پائین ،ساقه فرعی شروع به رشد کند و محصول چندین برابر شود. مثل ریحان و جعفری و گشنیز و…

کود دهی : بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته دوز مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند اما توصیه من این است که تا یکی دو بار این سبزی‌ها (به ویژه تره) را نخورید و با قیچی آنها را بچینید تا پایه آنها قوی‌تر شود

کاشت سبزی و صیفیجات در باغچه
کاشت سبزی و صیفیجات در باغچه

کاشت سبزی در تابستان : اما لازم است در مناطق گرمسیری در اوج گرمای تابستان هنگام کاشت سبزی ابتدا چند روزی تا اینکه گیاه کامل شود به سبزی خود کمی سایه بدهند . و به ابیاری توجه بیشتری کنند .
کاشت سبزی در زمستان : همچنین در زمستان سبزی های خود را از سرما محافظت کنید . جهت این امر می توانید روی سبزی های باغچه خود را با پلاستیک بپوشانید و اگر سبزی های شما در گلدان هست انها را در مکان آفتاب گیر و گرمتری قرار دهید .

قیم زدن سبزی های رونده :برای سرپا نگه‌داشتن انواع  سبزی‌های رونده و بلند مثل گوجه‌فرنگی و لوبیاهای پابلند و همچنین خیارهای گلخانه‌ای باید آنها را به قیم بست.

  • از چوب محکم و سالم استفاده شود.
  • با فاصله ۱۰ سانتیمتر و حدود نیم متر در خاک فرو  می‌رود

خاک دادن پای بوته : در گوجه‌فرنگی خاک دادن پای بوته باعث افزایش ریشه نابجا می‌شود. در سیب‌زمینی عمل خاک دادن پای بوته می‌تواند از سوختگی غده‌ها، پیدایش رنگ سبز روی پوست غده جلوگیری بکند. همچنین تولید استولن و غده افزایش یافته و در نتیجه مقدار محصول نیز افزایش می‌یابد. در گیاهانی چون تره‌فرنگی، کرفس، مارچوبهپای بوته‌ها را خاک می‌دهند. خاک دادن پای بوته‌ها در سبزی‌هایی که تنک‌کردن را پشت سرگذاشته‌اند انجام می‌گیرد زیرا با حذف بوته‌های اضافی استقامت بوته در مقابل وزش باد کم می‌شود.

هرس سبزی ها : در بعضی از سبزی‌های میوه‌ای مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، فلفل‌سبزدلمه، خیار، خربزه و هندوانه عمل هرس در ساقه‌ها و گل‌ها برای باروری و مرغوبیت بیشتر میوه‌ها انجام می‌گیرد. بیشتر در مورد گوجه‌فرنگی، خیار، خربزه و هندوانه مطرح است.

هرس گوجه‌فرنگی و خیار بسته به نوع پرورش در گلخانه و فضای آزاد متفاوت است. هرس گوجه‌فرنگی به این صورت است که تنها یک ساقه را حفظ کرده (نگه‌داشته) و بقیه را از بین می‌برند. برگ‌ها و ساقه‌های فرعی تحتانی بوته‌ها را به علت آلودگی و تماس با خاک حذف می‌کند تا گیاه بتواند از نور و هوای بیشتری استفاده کند. جوانه‌های برگی را نیز که بین ساقه و برگ مرکب گیاه تشکیل می‌شوند در مرحله ابتدایی حذف کرده و تنها ۶ تا ۸ گل‌آذین را در هر بوته نگه‌داشته و بقیه را هرس می‌کنند.

در هندوانه ساقه اصلی بعد از برگ سوم و ساقه فرعی را پس از برگ پنجم حذف می‌کنند.

در خربزه علاوه بر هرس، عملیات تراش و گلگیری نیز مرسوم است.

  • هرس: ساقه اصلی را پس از ظهور دو ساقه فرعی قطع می‌کنند.
  • تراش: ساقه اصلی بعد از دو ساقه فرعی قطع شده و کلیه گل‌ها و میوه‌ها تا گره۶ تا ۷ روی دو ساقه فرعی قطع می شوند
  • گل‌انگیزی: روی هر ساقه یک و حداکثر دو میوه نگه‌داشته و بقیه را حذف می‌کنند.

هرس بادمجان، فلفل‌سبزدلمه و خیار در کشت‌های گلخانه‌ای مرسوم است. عمل هرس در این گونه سبزی‌ها برای دریافت نور بهتر و تهویه بیشتر و در نتیجه محصول مرغوب‌تر انجام می‌گیرد.

نکات کاشت سبزی و صیفیجات
نکات کاشت سبزیجات و صیفیجات

جلوگیری از آفت زدن و مبارزه با بیماری ها به روش ساده : برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

زمان کاشت سبزیجات در خانه : تقریبا همه سبزی‌ها را می‌توان در بهار کاشت و بسیار خوب هم رشد می‌کنند.
تقریبا بذر هر نوع سبزی (تربچه ، تره، نعناع ، شاهی، ترپچه ، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان  (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت. اما فصل کشت رایج انواع سبزیجات و صیفجات به صورت زیر می باشد .

جدول زمان و فصل کاشت انواع سبزی و صیفی ها :

زمان کاشت انواع سبزی : اسفناج بادمجان پیاز تربچه تره جعفری خیار و خربزه زمان کاشت انواع صیفی و صیفیجات : ریحان خربزه شلغم فلفل کدو کرفس و کاهو زمان کاشت گوجه فرنگی و لوبیا سبز

زمان کاشت انواع سبزی و صیفی ،سبزیجات و صیفیجات
زمان و فصل کاشت انواع سبزی و صیفی ،سبزیجات و صیفیجات

 

جدول زمان و فصل کاشت انواع سبزی و صیفیجات
کاشت انواع سبزی و صیفیجات ،  موفق باشید …..

نکته : آموزش کاشت انواع سبزی ها و صیفیجات به صورت مجزا را در این صفحه مطالعه بفرمایید ….

بوستان . bostane.ir

۳ دیدگاه برای “تمام نکات کاشت سبزی در گلدان و باغچه”

  1. سلام مدتی است انواع سبزی می کارم اما رشد خوبی ندارند یا فلفل یاگوجه گل زیادی می دهند اما از میوه خبری نیست راهنمایی کنید تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن
مقایسه